JAG, MAMMA OCH FÖRINTELSEN

Av och med Eva Dällerud

Regi Gunilla Orvelius

Om föreställningen

AV OCH MED Eva Dällerud
REGI Gunilla Orvelius

Premiär 27 januari 2019
Spelas på turné 2019-2022

”Aldrig mer”, så sa man efter Förintelsen.
Mamma var 13 år när hon 1945 kom till Sverige med hjälp av Röda korset. Då hade hon under ett helt år varit nazisternas fånge och överlevt flera förintelse- och koncentrationsläger. 1954 föddes jag. Det här är en personlig berättelse från både första och andra generationen.

”Det är alltid på egen risk vi glömmer” – Peter Englund, historiker

”Jag vill att du berättar så att ingen skall kunna säga att det aldrig har hänt.”

Press & referenser

TRAILER

Kontakt & Information

KONTAKT

Eva Dällerud
Epost: eva@evadellerud.se
Telefon: 070 432 92 89

”Vi tycker att Jag, mamma och Förintelsen är en pjäs som fungerar mycket bra som komplement till skolans SO-undervisning för att åskådliggöra hur Förintelsen faktiskt påverkar familjer och samhället än idag. Pjäsen visar också både med sorg och humor hur det är att ha en förälder som bär på en mörk hemlighet något som nog många ungdomar kan känna igen sig i om man växer upp i hem med missbruksproblematik eller psykisk ohälsa. Detta gör pjäsen relevant på flera plan och vi kan varmt rekommendera den för skolungdom”

– Patrik Lindgren och Jan Zmorzynski, SO-lärare, Skrantaskolan i Karlskoga

”Jag fick mer information om hur det var att leva i ett koncentrationsläger samt hur levandsvillkoren var i ett getto. Jag lärde mig också hur nästa generation kan påverkas av deras föräldrars upplevelser”

– Elev

Teaterungdomar i Ung Teater Karlskoga var referensgrupp under arbetets gång med pjäsen Jag, mamma och Förintelsen. Bilden är från en gemensam researchresa Auschwitz-Birkenau. Utifrån den gjorde ungdomarna en egen föreställning Auschwitz är alltid nu. Vi spelar gärna båda föreställningarna tillsammans när det är möjligt. Tidsåtgång 2 tim, varav 30 min paus.

Mer information och pris kommer inom kort. Kontakta oss gärna vid intresse.

ungteaterkga.se/auschwitz-ar-alltid-nu

REFERENTER

Peter Krantz
Regissör Teaterföreningen Lyset
070 416 15 56
nilspeter.krantz@gmail.com

Helen Kahlin
Tf skolledare på Kulturskolan Karlskoga
0586 1159
helen.kahlin@karlskoga.se

EVA DÄLLERUD︱Manusförfattare & Skådespelare

Eva var med och startade Teaterföreningen Lyset 1986 och har alltsedan dess varit aktiv i föreningen som amatörteaterskådespelare och återkommande regissör. Hon har också tidigare skrivit manus för föreningen.

Mellan åren 1997-2019 var Eva anställd som teaterpedagog på Kulturskolan i Karlskoga. Hon har haft ett långt samarbete med Rädda Barnen i Karlskoga och Degerfors under hela den tiden och gjort flera teaterprojekt med anknytning till Barnkonventionen. Genom skapande skola har Eva också spelat teater för barn- och ungdomar i Karlskoga, flera gånger på samma teman. Hon har också arbetat pedagogiskt med metoder, som bl a forumspel kring teman som alla människors lika värde. Eva har också sedan några föreläst på skolor och för föreningar om vad som hände hennes mamma och hennes familj under Förintelsen.

Under Balkankriget jobbade Eva med ett stödprojekt för flyktingkvinnor. I juli 1996 reste de till Sarajevo.

2017 fick Eva, Regionförbundets Örebro läns, kulturstipendium för sitt arbete med att berätta om Förintelsen.

GUNILLA ORVELIUS︱Regissör

Gunilla är frilansande skådespelare och regissör. Utbildad på Teaterhögskolan i Stockholm. Under många år var hon del av den fasta ensemblen på Örebro Länsteater. 1996 började hon regissera, också det på Örebro Länsteater. Under årens lopp har hon sedan också regisserat på teatrar såsom Scenkonst Sörmland, Teater Martin Mutter och Västerbottensteatern. Och hon har gjort uppsättningar på amatörteaterföreningen Lyset där hon mött och arbetat med Eva.

gunillaorvelius.se

ANNIKA ARNELL ︱Dockmakare & Dockinstruktör

MAMMA ELISABETH: Kan du göra min Mamma? – undrade Eva. Ja gärna vill jag göra din Mamma. Din Mamma som kunde allas våra Mammor. Och de kunde alla ha befunnit sig just där, just då. Genom foton på Elisabeth och genom Evas berättelser närmade sig Mamman mig. Genom hennes ögon hon nådde fram. En blick av djup sorg och höga skratt. Hennes händer… Nog sträckte hon dem emot mig och bad mig lyfta henne ur materialet? Ja gärna lyfte jag fram dig Elisabeth

MAMMA-DOCKAN: Hon får proportioner som ett barn. Samtidigt är hon en äldre kvinna. Dockan får bli en länk – ge kropp och form åt Mammans röst. Mamman återuppstår. Ur Evas händer kommer hon fram igen. Evas röst är hennes röst. De talar med varandra. De talar till oss. I Evas händer fortsätter hon att leva och att berätta. Tack för Ert mod Eva & Elisabeth!

arnellscenkonst.se